"Robby zullen we samen
een bedrijf beginnen?"
Marcel Mourmans anno 1960

Een buurtslagerij in Maastricht

Het begint allemaal in een kleine buurtslagerij in Maastricht. Vanuit zijn vaders slagerij brengt Marcel Mourmans op de fiets (later op de brommer) kroketten en loempia’s rond naar verschillende cafetaria’s in de omgeving.

In deze tijd begint Marcel al met het ontwikkelen van eigen recepten. De producten probeert hij te verkopen aan cafetaria’s in de buurt. Dat loopt zo goed dat hij samen met zijn vrouw, Robby Ramaekers, het bedrijf Mora opricht. Mora is een samenvoeging van Mo van Mourmans en Ra van Ramaekers.

Van slagersjongen tot snackgigant

Al snel wordt de slagerij te klein en in 1972 is de vraag naar Mora snacks zo groot dat er een moderne snackfabriek in Maastricht wordt gebouwd.

In deze fabriek worden vandaag de dag nog altijd met de grootst mogelijke zorg allerlei overheerlijke snacks gemaakt. In 1972 zet Mora ook de eerste stappen richting de supermarktwereld. De eerste supermarkten die klant worden zijn meteen zijn de bekendste namen van Nederland.

Mora oranje

Mora bekent kleur

Zie je oranje, dan denk je aan Mora. Dat is niet altijd zo geweest. In de beginjaren waren de vrachtwagens en verpakkingen wit, met een foto van het product voorop. In 1982 kiest Mora voor oranje. Een hele goede keuze! De kleur is onlosmakelijk verbonden aan Mora en zelfs vastgelegd: PMS 021C. Dat is de officiële Mora kleur en die is van ons!

Pantonetm 021C

Het jaar van Cora...

In de geschiedenis van Mora is 1986 een bijzonder jaar. Om te beginnen verschijnt Cora van Mora voor het eerst op tv.

In korte tijd groeit ze uit tot het gezicht van Mora. Ze blijft dat tot 2001 en is daarmee een van de langstlopende reclamepersoonlijkheden ooit. In 2006 keert ze terug tot groot genoegen van haar fans. Nog altijd laat ze Nederland vol enthousiasme kennis maken met nieuwe Mora snacks.

Bekijk reclame archief
Bekijk hier de eerste Cora Commercial

...en van de Kipkorn®

Over nieuwe Mora snacks gesproken: in 1986 introduceert Mora ook de Kipkorn®.

Inmiddels is het de populairste kipsnack van allemaal, maar in 1986 was het een grote verrassing. Kip in een korstje van cornflakes? Hoe verzinnen ze het? Eenmaal geproefd, vielen snackliefhebbers massaal voor de combinatie van mals kippenvlees in een superknapperig jasje.

"Mora’s kipkorn® valt goed in de smaak."

Mora varieert met uitvinding van Viandel®

Dé Nederlandse snack bij uitstek is de frikandel. Als je daar extra variatie in wil aanbrengen dan moet je van goede huizen komen.
Mora gaat in 1987 de uitdaging aan. Het resultaat is de Viandel®, een snack van zacht, kruidig vlees in een extra knapperig jasje. Meteen na de introductie is de Viandel® een groot succes. Tegenwoordig is de Viandel® niet meer weg te denken, maar het is wel een snack die Mora heeft bedacht. En daar zijn we best trots op!

"Een snack waar we best trots op zijn"

Introductie Mora Magnetronbroodjes

Mora introduceert als eerste in Nederland en België een broodje met vlees en saus, dat in z’n geheel klaargemaakt kan worden in de magnetron.
Door een randje van de verpakking af te scheuren kan het broodje vervolgens razendsnel in de magnetron worden verwarmd. Het is een variant op de verschillende burgers van fastfoodketens uit Amerika. Alleen kan het broodje nu makkelijk thuis worden klaargemaakt. In de vele tankstations in Nederland en België zijn de broodjes ook een hot item. Inmiddels zijn er 6 varianten van de Magnetronbroodjes verkrijgbaar.

"Lekker makkelijk en snel uit de magnetron."

Mora naar
Ad van Geloven

In maart 2006 sluiten Unilever en snackproducent Ad van Geloven een definitieve overeenkomst voor de verkoop van Mora. Hiermee verstevigt het bedrijf uit Tilburg haar sterke positie in de Nederlandse en Belgische snackmarkt.

Mora introduceert Flora

Vanaf 2013 wordt Cora bijgestaan door haar nichtje Flora. Werken in de keukens van Mora, dat is wat Flora al vanaf kleins af aan wilde. Wat wil je ook met zo’n tante!

"Dat wil ik later ook!"
"Makkelijk en ovenheerlijk uit de oven!"

Krokant uit de oven!

In 2015 introduceert Mora de eerste snacks uit de oven. De oven frikandel en oven kroket zullen de eerste zijn in een lange reeks van succesvolle ovenheerlijke introducties. De krokante oven kroket wordt meteen verkozen tot Nederland’s beste snack!

Mora blijft innoveren

Dat Mora altijd bezig is met de ontwikkeling van nieuwe, lekkere en innovatieve snacks weet inmiddels iedereen. Ook in 2018 gaan we hiermee door en de Mora Tostini doet zijn intreden! Een heerlijk gevulde broodsnack die te bereiden is in de broodrooster of grill.

"Een snelle snack voor de lekkere trek."