Stap voor Stap
Snack voor Snack Duurzamer
Bij Mora nemen we verantwoordelijkheid ten aanzien van mens, milieu en maatschappij. Want snacken is een feestje en daar moet je zorgeloos van kunnen blijven genieten en succesvol in kunnen ondernemen.
Bij de ontwikkeling van onze producten zijn we ons daar continu van bewust. Zo spelen we met ons vleesvrij assortiment in op de verminderde vleesconsumptie en sturen we actief en meetbaar op het verkleinen van onze milieu-impact. Ook hebben we veel aandacht voor de herkomst en het gebruik van duurzame grondstoffen, voedselveiligheid en een verantwoorde samenstelling van onze snacks.
Vanaf januari 2021 staat daarom het label ‘snack voor snack duurzaMMMer’ op de verpakkingen van de Mora snacks. Op dat label staat ook een verwijzing naar deze pagina, waarop je meer informatie kunt vinden over ons duurzaamheidsbeleid in brede zin.

We hebben ons duurzaamheidsbeleid
onderverdeeld in vier pijlers:
Binnen deze pijlers stellen we onze ambities voortdurend bij naar boven en maken we stappen naar een steeds duurzamere ontwikkeling en productie van onze snacks.
Stap voor stap, snack voor snack duurzamer!
mensen
bronnen
snacken
productie
Betrokken mensen
Wij zijn ontzettend blij met al onze medewerkers die elke dag opnieuw hun bijdrage leveren aan een prachtig bedrijf. Om mensen betrokken en vitaal te kunnen houden nemen we de verantwoordelijkheid om iedereen te voorzien van goede en veilige werkomstandigheden. Wij geloven dat deze sterk bijdragen aan het werkplezier.
Snacks met én zonder vlees
Bij Mora maken we de lekkerste snacks, met én zonder vlees. Naast kroketten, frikandellen en bitterballen, zijn onze Kipkorn®, Viandel® en Crispy Chick’n mateloos populair.



Er is al een tijdje een trend om minder vlees te eten. Bij Mora spelen we hier ruimschoots op in. Samen met De Vegetarische Slager hebben we een uitgebreid assortiment vegetarische varianten ontwikkeld van onze populaire snacks (Kroket, Frikandel, Bitterballen, Kipkorn® en Mini Mix) die nagenoeg niet te onderscheiden zijn van het origineel. Ook ontwikkelen we steeds meer snacks met kaas.
Veel consumenten genieten al volop van onze vegetarische- en vleesvrije alternatieven. Deze snacks zullen dan ook een steeds groter aandeel krijgen binnen ons bedrijf. Vooralsnog is dat 15% van het assortiment.
Bewuster snacken
Bij Mora willen we niet alleen de lekkerste snacks bieden, we vinden het minstens zo belangrijk dat mensen bewust kunnen genieten van onze snacks. Onder meer door de komst van COVID-19 is er in toenemende mate aandacht voor gezondheid. Wij staan voortdurend stil bij de vraag hoe onze snacks nog beter aansluiten op een verantwoord en gevarieerd voedingspatroon.
Dit doen we door veel aandacht te geven aan zoutreductie, gebruik van natuurlijk geur-, kleur- en smaakstoffen en gebruik van betere vetten, maar ook door transparant te communiceren over onze ingrediënten.
Lees MmmeerBetere productie
Het meest besproken thema binnen milieu-impact is de CO2-uitstoot. Bij Mora hebben we ons gecommitteerd aan het klimaatakkoord waarin voor 2030 een reductie van 49% is vastgelegd.

Met meerdere productielocaties zijn we ons heel bewust van onze impact op het milieu. We sturen dan ook actief en meetbaar op het verkleinen hiervan. Bijvoorbeeld als het gaat om de reductie van afval, vermindering van waterverbruik en van transportbewegingen en daarmee van CO2-uitstoot. Anderzijds behalen we een verbeterde CO2-footprint door de manier waarop wij omgaan met de inkoop van vlees via zogenoemde dubbel-doel dieren en door steeds meer producten te lanceren zonder vlees.
Lees Mmmeer